BMW
Výrobce: BMW, Bayerische Motoren-Werke AG, München, Německo
První cestovní motocykl firmy BMW z let 1923-1926. Poháněl jej plochý dvouválcový čtyřtaktní motor s rozvodem SV uložený příčně po vzoru britského ABC. Měl objem 494 ccm (68 x 68 mm) a výkon 8,5 koní (6 kW) při 3200 ot/min, kompresní poměr 5,0 : 1, třístupňovou převodovku, pohon kola hřídelí, pohotovostní hmotnost 122 kg, maximální rychlost 95 km/h, přední brzda byla bubnová, zadní kolo bržděno klínovou brzdou přes falešný ráfek. Celkem bylo vyrobeno 3090 motocyklů tohoto typu. V roce 1926 jej nahradil model R42.
Druhý cestovní motocykl firmy BMW, jehož výroba byla zahájena v roce 1926. Poháněl jej plochý dvouválcový čtyřtaktní motor s rozvodem SV uložený příčně o objemu 494 ccm (68 x 68 mm) a výkonu 12 koní (9 kW) při 3400 ot/min, kompresní poměr 4,9 : 1, třístupňová převodovka, pohon kola hřídelí, pohotovostní hmotnost 126 kg, maximální rychlost 95 km/h, přední brzda byla bubnová, zadní kolo bržděno brzdou v převodovce. Celkem bylo vyrobeno 6500 motocyklů tohoto typu. V roce 1928 jej nahradil model R52.
Model vyráběný v letech 1928-1929 poháněl dvouválcový plochý motor s rozvodem OHV o objemu 745 ccm (83 x 68 mm) a výkonu 24 koní (18 kW) při 3400 ot/min, kompresní poměr 6.2 : 1, třístupňová převodovka, přední brzda bubnová, zadní v převodovce, pohotovostní hmotnost 152 kg, maximální rychlost 120 km/h.
V roce 1929 byl klasický trubkový rám nahrazen rámem z nýtovaných ocelových plechů. Jako pohonná jednotka byl použit čtyřtaktní dvouválcový motor flat twin (plochý boxer) s rozvodem SV o objemu 745 ccm (78 x 78 mm) a výkonu 18 koní (13,5 kW) při 3400 ot/min. Kompresní poměr 5,5 : 1, karburátor BMW, od roku 1933 Amal, výkon se zvýšil na 20 koní (15 kW) při 4400 ot/min, třístupňová převodovka, pohon hřídelem, přední brzda bubnová, zadní - brždění kardanu. Pohotovostní hmotnost 182 kg, nádrž na 14 l paliva, maximální rychlost 100 km/h, spotřeba kolem 3,5 l/100 km.
Tento motocykl z let 1935 až 1941 poháněl dvouválcový motor o objemu 745 ccm s rozvodem SV (78 x 78 mm), výkon byl 18 koní (13 kW) při 3400 ot/min s jedním karburátorem, 20 koní (15 kW) při 4000 ot/min. Převodovka čtyřstupňová s ručním řazením, hmotnost 185 kg, brzdy mechanické bubnové, maximální rychlost 110 km/h, spotřeba 4,5 l/100 km. K motocyklu byla možnost namontovat sidecar, hmotnost se zvýšila na 235 kg a spotřeba až na 6,5 l/100 km. Maximální rychlost pouze 80 km/h.
Modelem R4 obsadila firma BMW v roce 1932 střední objemovou třídu mezi modely R2 a boxery 750 ccm. Model R4 byl těžký motocykl a trochu přetížený na přední kolo, ale v podstatě nerozbitný, což vedlo kDnbsp;uživatelské oblibě. Osazen byl jednoválcovým vertikálním motorem s rozvodem OHV o objemu 498 ccm (84 x 78 mm) a výkonu 14 koní (10,5 kW) při 4000 ot/min. Kompresní poměr 5,7 : 1, měl čtyřstupňovou převodovku, pohon kardanovou hřídelí, bubnové brzdy, pohotovostní hmotnost 160 kg, maximální rychlost okolo 100 km/h.
Model vyráběný v letech 1937-1940. Jednoválcový vertikální motor s rozvodem OHV o objemu 342 ccm (72 x 84 mm) a výkonu 14 koní (10,5 kW) při 3500 ot/min, kompresní poměr 5,4 : 1, čtyřstupňová převodovka, pohon kardanem, bubnové brzdy, pohotovostní hmotnost 155 kg, maximální rychlost 100 km/h, spotřeba 3,5 l/100 km. Do roku 1940 se vyrobilo více jak 15 tisíc motocyklů, po válce až do roku 1956 ještě 90 tisíc.
Motocykl vyráběný od roku 1937 byl osazen dvouválcovým ležatým motorem flat twin s postranními ventily - SV o objemu 600 ccm (70 x 78 mm) a výkonu 18 koní (13,5 kW) při 4500 ot/min, kompresní poměr 6,0 : 1, dva kardurátory Amal, čtyřstupňová převodovka, pohon kardanovou hřídelí, brzdy bubnové, pohotovostní hmotnost 175 kg, maximální rychlost 120 km/h.
Motocykl vyráběný od roku 1938. Dvouválcový motor OHV měl objem 494 ccm (68 x 68 mm), výkon 24 koní (18 kW) při 5500 ot/min,
kompresní poměr 6,7 : 1, dva karburátory Amal, čtyřstupňovou převodovku, hmotnost 182 kg, maximální rychlost 140 km/h, spotřebu
6 l/100 km.
Výroba modelu R51 pokračovala ještě po válce - v letech 1950-1951 to byla modifikace R51/2 a v letech 1951-1954 pak modifikace R51/3.
Motocykl vyráběný v letech 1938-1941. Poháněl jej dvouválcový motor SV o objemu 600 ccm (70 x 78 mm) a výkonu 18 koní (13,5 kW) při 4800 ot/min, kompresní poměr 5,7 : 1, dva karburátory Amal, čtyřstupňová převodovka, hmotnost 184 kg, maximální rychlost 115 km/h. Motocykl se sidecarem měl jiné převodové poměry a dosahoval maximální rychlosti 100 km/h.
V letech 1938 - 41 se vyráběl typ R71 s dvouválcovým motorem SV o objemu 746 (78 x 78 mm) ccm a výkonu 22 koní (16,5 kW) při 4600 ot/min. Kompresní poměr 5,5 : 1, převodovka čtyřstupňová, pohon kardanovou hřídelí, hmotnost 187 kg, stroj dosahoval rychlosti až 125 km/h, spotřeba paliva 4,5 l/100 km, brzdy bubnové.
Motocykl vyráběný v letech 1938-1940 jako nástupce R20. Poháněl jej jednoválcový čtyřtaktní motor s rozvodem OHV o objemu 247 ccm (68 x 68 mm) a výkonu 12 koní (9 kW) při 5600 ot/min, třístupňová převodovka, pohotovostní hmotnost 135 kg, maximální rychlost 100 km/h, obě brzdy bubnové.
V letech 1938 - 41 se vyráběl typ R66 s dvouválcovým motorem OHV o objemu 597 (69,8 x 78 mm) ccm a výkonu 30 koní (22,5 kW) při 5300 ot/min. Dva karburátory Graetzin, převodovka čtyřstupňová, pohon kardanovou hřídelí, hmotnost 187 kg, stroj dosahoval rychlosti až 145 km/h, se sajdou 115 km/h, spotřeba paliva 4,5 l/100 km, brzdy bubnové.