BMW

Výrobce: BMW, Bayerische Motoren-Werke AG, München, Německo


BMW R32
Foto VLP - Hanácký okruh, Čekyně 24.5.2008

První cestovní motocykl firmy BMW z let 1923-1926. Poháněl jej plochý dvouválcový čtyřtaktní motor s rozvodem SV uložený příčně po vzoru britského ABC. Měl objem 494 ccm (68 x 68 mm) a výkon 8,5 koní (6 kW) při 3200 ot/min, kompresní poměr 5,0 : 1, třístupňovou převodovku, pohon kola hřídelí, pohotovostní hmotnost 122 kg, maximální rychlost 95 km/h, přední brzda byla bubnová, zadní kolo bržděno klínovou brzdou přes falešný ráfek. Celkem bylo vyrobeno 3090 motocyklů tohoto typu. V roce 1926 jej nahradil model R42.



BMW R42
Foto VLP - Jarní jízda zručnosti, Přerov 28.4.2019

Druhý cestovní motocykl firmy BMW, jehož výroba byla zahájena v roce 1926. Poháněl jej plochý dvouválcový čtyřtaktní motor s rozvodem SV uložený příčně o objemu 494 ccm (68 x 68 mm) a výkonu 12 koní (9 kW) při 3400 ot/min, kompresní poměr 4,9 : 1, třístupňová převodovka, pohon kola hřídelí, pohotovostní hmotnost 126 kg, maximální rychlost 95 km/h, přední brzda byla bubnová, zadní kolo bržděno brzdou v převodovce. Celkem bylo vyrobeno 6500 motocyklů tohoto typu. V roce 1928 jej nahradil model R52.



BMW R63
Foto VLP - Březský vrch, Konice 23.7.2006

Model vyráběný v letech 1928-1929 poháněl dvouválcový plochý motor s rozvodem OHV o objemu 745 ccm (83 x 68 mm) a výkonu 24 koní (18 kW) při 3400 ot/min, kompresní poměr 6.2 : 1, třístupňová převodovka, přední brzda bubnová, zadní v převodovce, pohotovostní hmotnost 152 kg, maximální rychlost 120 km/h.



BMW R11
Foto VLP - Helfštýnský okruh, Lipník 9.5.2015

V roce 1929 byl klasický trubkový rám nahrazen rámem z nýtovaných ocelových plechů. Jako pohonná jednotka byl použit čtyřtaktní dvouválcový motor flat twin (plochý boxer) s rozvodem SV o objemu 745 ccm (78 x 78 mm) a výkonu 18 koní (13,5 kW) při 3400 ot/min. Kompresní poměr 5,5 : 1, karburátor BMW, od roku 1933 Amal, výkon se zvýšil na 20 koní (15 kW) při 4400 ot/min, třístupňová převodovka, pohon hřídelem, přední brzda bubnová, zadní - brždění kardanu. Pohotovostní hmotnost 182 kg, nádrž na 14 l paliva, maximální rychlost 100 km/h, spotřeba kolem 3,5 l/100 km.



BMW R12
Foto VLP - Moravským Slováckem, Uherské Hradiště 18.8.2018

Tento motocykl z let 1935 až 1941 poháněl dvouválcový motor o objemu 745 ccm s rozvodem SV (78 x 78 mm), výkon byl 18 koní (13 kW) při 3400 ot/min s jedním karburátorem, 20 koní (15 kW) při 4000 ot/min. Převodovka čtyřstupňová s ručním řazením, hmotnost 185 kg, brzdy mechanické bubnové, maximální rychlost 110 km/h, spotřeba 4,5 l/100 km. K motocyklu byla možnost namontovat sidecar, hmotnost se zvýšila na 235 kg a spotřeba až na 6,5 l/100 km. Maximální rychlost pouze 80 km/h.



BMW R4
Foto VLP - Z lázní do lázní, Skalka 14.8.2016

Modelem R4 obsadila firma BMW v roce 1932 střední objemovou třídu mezi modely R2 a boxery 750 ccm. Model R4 byl těžký motocykl a trochu přetížený na přední kolo, ale v podstatě nerozbitný, což vedlo kDnbsp;uživatelské oblibě. Osazen byl jednoválcovým vertikálním motorem s rozvodem OHV o objemu 498 ccm (84 x 78 mm) a výkonu 14 koní (10,5 kW) při 4000 ot/min. Kompresní poměr 5,7 : 1, měl čtyřstupňovou převodovku, pohon kardanovou hřídelí, bubnové brzdy, pohotovostní hmotnost 160 kg, maximální rychlost okolo 100 km/h.



BMW R35
Foto VLP - Ecce Homo Historic, Šternberk 8.9.2007

Model vyráběný v letech 1937-1940. Jednoválcový vertikální motor s rozvodem OHV o objemu 342 ccm (72 x 84 mm) a výkonu 14 koní (10,5 kW) při 3500 ot/min, kompresní poměr 5,4 : 1, čtyřstupňová převodovka, pohon kardanem, bubnové brzdy, pohotovostní hmotnost 155 kg, maximální rychlost 100 km/h, spotřeba 3,5 l/100 km. Do roku 1940 se vyrobilo více jak 15 tisíc motocyklů, po válce až do roku 1956 ještě 90 tisíc.



BMW R6
Foto VLP - Veterán rellay, Němčice nad Hanou 22.6.2019

Motocykl vyráběný od roku 1937 byl osazen dvouválcovým ležatým motorem flat twin s postranními ventily - SV o objemu 600 ccm (70 x 78 mm) a výkonu 18 koní (13,5 kW) při 4500 ot/min, kompresní poměr 6,0 : 1, dva kardurátory Amal, čtyřstupňová převodovka, pohon kardanovou hřídelí, brzdy bubnové, pohotovostní hmotnost 175 kg, maximální rychlost 120 km/h.



BMW R51
Foto VLP - Březský vrch, Konice 25.7.2004

Motocykl vyráběný od roku 1938. Dvouválcový motor OHV měl objem 494 ccm (68 x 68 mm), výkon 24 koní (18 kW) při 5500 ot/min, kompresní poměr 6,7 : 1, dva karburátory Amal, čtyřstupňovou převodovku, hmotnost 182 kg, maximální rychlost 140 km/h, spotřebu 6 l/100 km.
Výroba modelu R51 pokračovala ještě po válce - v letech 1950-1951 to byla modifikace R51/2 a v letech 1951-1954 pak modifikace R51/3.



BMW R61
Foto VLP - Sraz historických vozidel, Červená Voda 5.7.2008

Motocykl vyráběný v letech 1938-1941. Poháněl jej dvouválcový motor SV o objemu 600 ccm (70 x 78 mm) a výkonu 18 koní (13,5 kW) při 4800 ot/min, kompresní poměr 5,7 : 1, dva karburátory Amal, čtyřstupňová převodovka, hmotnost 184 kg, maximální rychlost 115 km/h. Motocykl se sidecarem měl jiné převodové poměry a dosahoval maximální rychlosti 100 km/h.


BMW R61 se sajdkárou
Foto VLP - Ecce Homo Historic, Šternberk 7.9.2019


BMW R71
Foto VLP - Veteráni nejen Kroměřížskem, Kroměříž 6.8.2016

V letech 1938 - 41 se vyráběl typ R71 s dvouválcovým motorem SV o objemu 746 (78 x 78 mm) ccm a výkonu 22 koní (16,5 kW) při 4600 ot/min. Kompresní poměr 5,5 : 1, převodovka čtyřstupňová, pohon kardanovou hřídelí, hmotnost 187 kg, stroj dosahoval rychlosti až 125 km/h, spotřeba paliva 4,5 l/100 km, brzdy bubnové.



BMW R23
Foto VLP - Veterán rallye, Němčice nad Hanou 22.6.2019

Motocykl vyráběný v letech 1938-1940 jako nástupce R20. Poháněl jej jednoválcový čtyřtaktní motor s rozvodem OHV o objemu 247 ccm (68 x 68 mm) a výkonu 12 koní (9 kW) při 5600 ot/min, třístupňová převodovka, pohotovostní hmotnost 135 kg, maximální rychlost 100 km/h, obě brzdy bubnové.



BMW R66
Foto VLP - Brno - Soběšice, Kociánka 30.9.2006

V letech 1938 - 41 se vyráběl typ R66 s dvouválcovým motorem OHV o objemu 597 (69,8 x 78 mm) ccm a výkonu 30 koní (22,5 kW) při 5300 ot/min. Dva karburátory Graetzin, převodovka čtyřstupňová, pohon kardanovou hřídelí, hmotnost 187 kg, stroj dosahoval rychlosti až 145 km/h, se sajdou 115 km/h, spotřeba paliva 4,5 l/100 km, brzdy bubnové.