Z

Výrobce: Československá zbrojovka, akc. spol., Brno (1924 - 1936)

Z 4 - I. a II. série (1933 - 1934)

Z 4

Z 4 - polokabriolet I. série
Foto VLP - Veteránem nejen Kroměřížskem, Kroměříž 6.8.2011

V roce 1933 se v brněnské zbrojovce začal vyrábět malý osobní automobil s označením Z 4. Byl to náš první sériově vyráběný vůz s pohonem předních kol. V první sérii se vyrobilo 420 polokabrioletů a 80 roadsteerů. Poháněl je dvoutaktní dvouválcový motor o objemu 905 ccm (80 x 90 mm) a výkonu 19 koní (14 kW) při 3000 ot/min. Karburátor Zenith, třístopňová převodovka s rozvodovkou a diferenciálem v jednom bloku s motorem, hmotnost 850 kg, maximální rychlost 80 km/h.

Foto VLP - Veteránem nejen Kroměřížskem, Kroměříž 6.8.2011

Dvouválcový dvoutaktní motor vozu Z 4
Foto VLP - Veteránem nejen Kroměřížskem, Kroměříž 6.8.2011

Přístrojová deska vozu Z 4
Foto VLP - Veteránem nejen Kroměřížskem, Kroměříž 6.8.2011

Přední náhon Z 4
Foto VLP - Veteránem nejen Kroměřížskem, Kroměříž 6.8.2011

Z 4 - čtyřsedadlový tudor II. série
Foto VLP - Podhůřím Jeseníků, Mohelnice 28.5.2005

Vozy druhé série byly dvoudvéřové čtyřmístné tudory a polokabriolety, roadstery se již nevyráběly. V roce 1933 a 1934 se vyrobilo 750 vozů II. série.




Z 4 - III. až V. série (1934 - 1936)

Z 4 - čtyřsedadlový tudor V. série
Foto VLP - Z lázní do lázní, Skalka 20.8.2006

V roce 1934 byla zahájena výroba III. až V. série s motorem o objemu 981 ccm (81,5 x 94 mm) a výkonu 25 koní (18 kW). Při spotřebě 7-9 l/100 km dosahoval rychlosti 90-100 km/h. Od předchozích sérií se liší především karosérie, ostatní změny byly nepatrné.

Kabriolet Z 4 V. série
Foto VLP - Závod Brno - Soběšice, Kociánka 24.9.2005

Do roku 1936, kdy byla výroba automobilů ve Zbrojovce ukončena, se vyrobilo celkem 2750 vozů Z 4 všech sérií.